شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

آرشیو مرداد ماه 1400

اطلاعات مفيد براي خانوم ها

انواع مختلف نمك

۱۱ بازديد

نمك‌ها به جز خوش‌طعم كردن غذا، به علت داشتن يد براي سلامتي نيز مفيد است. كمبود يد منجر به بيماري گواتر مي‌شود و اگر نمك يددار به اندازه متعادل مصرف شود به جلوگيري از اين بيماري كمك مي‌كند. مصرف بيش از حد نمك نيز منجر به بيماري‌هاي خطرناك كليوي مي‌شود. پس استفاده بهينه از اين چاشني بسيار مهم است. در اينجا چند نوع نمك را معرفي كرده‌ايم كه مي‌تواند برايتان جالب و مفيد باشد.

نمك قرمز هاوايي

نمك قرمز هاوايي نيز به عنوان نمك آليا شناخته مي‌شود. نمك قرمز هاوايي نمك طبيعي است. اين رنگ قرمز به دليل آلاينده هاي آتشفشاني است كه غني از آهن است. اين نمك در طي قرن‌ها در تميزكاري استفاده شده است. نمك قرمز هاوايي يك رنگ و طعم خوب به غذا مي‌دهد. اين نمك بيشتر در گوشت، غذاهاي دريايي و غذاهاي سنتي هاوايي به كار مي‌رود.

نمك دريايي

نمك دريايي با تبخير اب دريا برداشت مي‌شود. اين نوع نمك تصفيه نشده است و دانه درشت است. اين نمك عمدتا كلريد سديم و برخي از مواد معدني، از جمله آهن، روي و پتاسيم دارد. مواد معدني نمك دريا داراي طعم پيچيده‌تري است. نمك دريا هر چه تيره‌تر باشد به اين معني است كه غلظت ناخالصي‌ها بيشتر است.

نمك دريايي يك اصطلاح است كه مي‌تواند به طور گسترده‌اي مورد استفاده قرار گيرد تا شامل برخي از نمك‌هاي تخصصي باشد.

نمك سفره

نمك سفره معمول‌ترين نوع نمك است كه احتمالا استفاده مي‌كنيد. اين نيز به عنوان نمك يددار اشاره شده است. پس از برداشت زير زميني، تصفيه مي‌شود. فرآيند پالايش ناخالصي‌ها و مواد معدني را حذف مي‌كند.

نمك سفره حداقل 97 درصد كلريد سديم است. هنگامي كه يددار است، يد به نمك اضافه شده است تا به جلوگيري از كمبود يد كمك كند، كه در برخي از مناطق رايج است. كمبود يد مي‌تواند مشكلات بهداشتي شديد را ايجاد كند. نمك سفره يددار شده يك روش ايده‌آل براي كمك به جلوگيري از اين مشكلات است.

تغذيه در دوران كرونا ويروس

۸ بازديد

براي داشتن سلامت مطلوب، مهم است كه از نظر جسماني فعال باشيد. WHO/Europe براي حمايت از افراد سالم در فعال ماندن فيزيكي در خانه، راهنمايي‌هاي خاصي را براي دوره‌هاي قرنطينه، از جمله نكات و مثال‌هايي نوع تغذيه در دوره كرونا تهيه كرده است.

 

از اندازه قسمتها آگاه باشيد 

به سختي مي‌توان اندازه قسمت‌ها را درست كرد، مخصوصاً هنگام پختن از ابتدا. حضور طولاني مدت در خانه، به ويژه بدون شركت يا فعاليت‌هاي محدود نيز مي‌تواند منجر به پرخوري شود. از طريق دستورالعمل‌هاي رژيم غذايي مبتني بر غذاي ملي خود در مورد بخش‌هاي سالم براي بزرگسالان راهنمايي بگيريد و توجه داشته باشيد كه كودكان خردسال به وعده‌هاي كوچك‌تر نياز خواهند داشت.

 

 

از شيوه‌هاي ايمن دست زدن به مواد غذايي پيروي كنيد 

ايمني غذا پيش نياز امنيت غذايي و رژيم غذايي سالم است. هنگام تهيه غذا براي خود و ديگران، رعايت نكات بهداشتي غذا براي جلوگيري از آلودگي غذا و بيماري‌هاي ناشي از غذا بسيار مهم است. اصول كليدي بهداشت خوب غذا عبارتند از:

1.  دست‌ها، آشپزخانه و وسايل خود را تميز نگه داريد

2.  غذاي خام و پخته، به ويژه گوشت خام و محصولات تازه را جدا كنيد

3.  غذاي خود را كاملاً بپزيد

4.  غذاي خود را در دماي ايمن، زير 5 درجه سانتيگراد يا بالاي 60 درجه سانتيگراد نگه داريد.

5.  از آب سالم و مواد اوليه استفاده كنيد.

با رعايت اين پنج توصيه كليدي براي غذاي ايمن‌تر، مي‌توانيد از بسياري از بيماري‌هاي شايع ناشي از غذا جلوگيري كنيد.

 

 

مصرف نمك خود را محدود كنيد 

در دسترس بودن غذاهاي تازه ممكن است كاهش يابد و بنابراين ممكن است نياز بيشتري به غذاهاي كنسرو شده، يخ زده يا فرآوري شده داشته باشيد. بسياري از اين غذاها حاوي مقدار زيادي نمك هستند. سازمان بهداشت جهاني توصيه مي‌كند كمتر از 5 گرم نمك در روز مصرف كنيد. براي دستيابي به اين هدف، غذاهاي داراي نمك كم يا بدون نمك را در اولويت قرار دهيد. همچنين ممكن است شستن غذاهاي كنسرو شده مانند سبزيجات و لوبيا را براي حذف مقداري سديم اضافي در نظر بگيريد. توجه داشته باشيد كه غذاهاي ترشي اغلب حاوي مقادير زيادي سديم هستند. در بسياري از كشورها، 50 تا 75 درصد نمك دريافتي از غذاهايي كه مي‌خوريم تأمين مي‌شود، نه آنچه كه خودمان به آن اضافه مي‌كنيم. با توجه به اين كه ممكن است در حال حاضر به اندازه كافي نمك مصرف كرده باشيد، از افزودن نمك اضافي هنگام پخت و پز و به وعده‌هاي غذايي خود در سفره خودداري كنيد. براي عطر و طعم بيشتر، گياهان و ادويه‌جات تازه يا خشك را امتحان كنيد. 

خشك كردن در فضاي باز چگونه است؟

۱۱ بازديد

خشك كردن در فضاي باز

عمل خشك كردن ميوه‌ها و سبزيجات در هواي آزاد به آغاز زمان ثبت شده باز مي‌گردد. برچسب "خشك شده در آفتاب" به يك غذاي لذيذ تبديل شده است و به زردآلو، انبه و به ويژه گوجه فرنگي اهميت بيشتري داده مي‌شود. خشك كردن در فضاي باز به تجهيزات زيادي احتياج ندارد - فقط سيني‌ها يا ساير وسايل مورد نياز براي خشك كردن - اما نياز به حداقل شرايط خاص دارد.

ميوه‌ها، از جمله توت فرنگي، سيب، انگور و گيلاس، با محتواي قند و اسيد نسبتاً زياد، گزينه‌هاي خوبي براي خشك كردن در فضاي باز هستند. چيدمان مي‌تواند به سادگي يك جعبه شير پلاستيكي بيش از حد چرخانده شده يا يك پنجره مشبك روي آجر يا بلوك‌هاي بتني باشد. قرار دادن بلوك‌ها روي يك تار مي‌تواند به پايين نگه داشتن گرد و غبار كمك كند.

از سيني‌هاي مشبك ساخته شده از آلومينيوم يا آن‌هايي كه گالوانيزه شده‌اند استفاده نكنيد.

ميوه‌هاي برش داده شده نازك را مي‌توان روي ورقه‌هاي كوكي و ديگر سطوح صاف و غير واكنشي نيز در آفتاب خشك كرد. ميوه را با يك حوله سفيد بپوشانيد و آن را در جايي قرار دهيد كه خورشيد بتواند گرماي خود را (حتي داخل آن) به او بدهد.

دماي روز بالاي 85 درجه ايده‌آل است. رطوبت زير 60٪ يك ضرورت است. اگر حشرات مشكل ساز هستند، از خشك كردن ميوه‌ها با تور پشه استفاده كنيد.

اكثر غذاها، از جمله ميوه‌ها (به ويژه غذاهايي كه پوست آن‌ها روي آن باقي مانده است) و لوبياي صدفي، قبل از خشك شدن در برابر آفتاب براي از بين بردن حشرات و تخم آن‌ها نياز به درمان دارند. اين كار را با قرار دادن برش‌هاي ميوه يا حبوبات در فريزر به مدت دو روز انجام دهيد. يا مي‌توان آن‌ها را در فر تنظيم شده روي 160 درجه به مدت نيم ساعت تيمار كرد. دماي فر را با دماسنج فر بررسي كنيد. حتي در كمترين دماي محيط، بسياري از فرها از 160 درجه گرم‌تر مي‌شوند و ممكن است غذا را بپزند.

نكته:  برش‌هاي گوجه فرنگي را هنگام قرار دادن براي خشك شدن، نمك بزنيد. نمك نه تنها طعم را بهبود مي‌بخشد، بلكه به حذف رطوبت نيز كمك مي‌كند.

خشك شدن خورشيدي اشعه‌هاي خورشيد را متمركز مي‌كند تا حرارت و حركت هوا را به حداكثر برساند. يك تنظيم ساده كه روي سيني‌هاي خشك كن را با پلاستيك شفاف (در حالي كه گردش هوا را افزايش مي‌دهد) افزايش مي‌دهد، مي‌تواند با شرايط مناسب به طرز شگفت‌انگيزي خوب كار كند. در حالي كه عملكرد آن قديمي است، پيشرفت‌هاي مدرن در برق توليد شده توسط خورشيدي، آن را به يك فناوري روز دنيا تبديل كرده است كه داراي پتانسيل خشك شدن خارج از شبكه با يك عنصر گرمايش و فن است.

همچنين طرح‌هاي مبتكرانه‌اي با فناوري پايين براي دستگاه‌هاي خورشيدي مستقل وجود دارد كه هواي گرم را جمع آوري كرده و آن را به سيني‌هايي كه ميوه‌ها در حال خشك شدن هستند ارسال مي‌كنند.

چرا ميوه خشك مصرف كنيم؟

۱۰ بازديد

ميوه‌ها ويتامين‌ها و مواد مغذي را براي حفظ سلامت بدن فراهم مي‌كنند. اما، فقط خوردن يك نوع ميوه كافي نيست. طبق برخي مطالعات، افراد بايد انواع ميوه‌ها را بخورند تا تمام مواد مغذي مورد نياز بدن را دريافت كنند.

با اين حال، خوردن مرتب انواع ميوه‌ها مي‌تواند دشوار باشد. انواع ميوه‌ها در تمام طول سال در دسترس نيستند. همچنين، اغلب افراد براي خريد مواد غذايي فقط براي دريافت ميوه‌هاي تازه ممكن است ناخوشايند باشد.

همين دليل بسياري از مردم به ميوه‌ خشك متوسل مي‌شوند. علاوه بر راحتي آن، مزاياي بسياري نيز دارد. در اينجا برخي از مزاياي ميوه خشك شده آورده شده است.

 

مصرف مواد مغذي را افزايش مي‌دهد

خوردن ميوه خشك بيشتر از ميوه‌هاي تازه مي‌تواند مواد مغذي بيشتري به بدن برساند. روند خشك شدن مواد مغذي موجود در ميوه را متراكم مي‌كند. اين مي‌تواند پتاسيم، فولات و منيزيم بيشتري را تأمين كند كه به چند مورد اشاره مي‌كند.

از ديابت جلوگيري و آن را كنترل مي‌كند

ميوه خشك علي‌رغم سرشار بودن از قند، مي‌تواند از بروز ديابت پيشگيري و كاهش دهد. ميوه‌هاي خشك معمول مانند كشمش داراي آنتي‌اكسيدان هستند.

آنتي‌اكسيدان موجود در ميوه‌هاي خشك مي‌تواند پاسخ انسولين را بهبود بخشد. آن‌ها همچنين مي‌توانند از استرس اكسيداتيو و التهاب در لوزالمعده جلوگيري كنند.

سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند

براي تقويت سريع سيستم ايمني بدن، گوجي توت خشك ممكن است كمك كند. آن‌ها به عنوان ابرغذاهاي حاوي آهن، ويتامين A و ويتامين C در نظر گرفته مي‌شوند. همچنين كالري و كربوهيدرات كمتري دارند.

ويتامين C موجود در ميوه‌هاي خشك نه تنها سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. همچنين كيفيت پوست را بهبود مي‌بخشد و با عفونت مقابله مي‌كند.

روده بزرگ و سلامت دستگاه گوارش را بهبود مي‌بخشد

ميوه‌هاي خشك مي‌توانند به بهبود سلامت كمك كنند. فيبر پري‌بيوتيك دارد. اين به باكتري‌هاي سالم كمك مي‌كند تا دستگاه گوارش را سالم نگه دارند.

آلو خشك سرشار از پتاسيم، ويتامينA ، ويتامين K و فيبر است. اين يك ملين طبيعي شناخته شده است. آن‌ها مي‌توانند علائم يبوست را بهبود بخشند. آن‌ها همچنين مي‌توانند قوام و دفعات مدفوع را بهبود ببخشند.